19-20 вересня в Самарканді відбулася регіональна робоча нарада з питань готовності до пандемії, міграції та охорони здоров’я: Інновації та адаптація грантів Глобального фонду до міграційних реалій у Східній Європі та Центральній Азії (СЄЦА)».

Окремою темою зустрічі стало обговорення інновацій та технічних рішень для збору, аналізу та використання даних в регіоні.

Тетяна Салюк, спеціалістка з громадського здоров’я та МіО Глобального фонду зазначила під час обговорення, що ефективне управління наявними інструментами моніторингу та оцінки залишається наскрізною проблемою в регіоні.

Вона відмітила, що в регіоні СЄЦА побудовано потужну систему збору даних, і якість цих даних постійно зростає. Однак, коли мова йде про використання даних для покращення охоплення та якості послуг, тут спостерігається систематичний збій. Використання даних потребує більш розвинених аналітичних та комунікаційних навичок. Новітні технології збору даних із застосуванням штучного інтелекту, соціальних мереж, а також інтеграція даних з різних джерел можуть суттєво покращити як безпосередньо аналітику та управління рішеннями, так і комунікацію цих рішень — як у вигляді пропозиції послуг для специфічних груп населення, так і для розробки стратегій реагування на епідемії та виклики у сфері громадського здоров’я.

Олександр Маруняк, старший менеджер ІТ-проєктів Альянсу громадського здоров’я (Альянс), представив інноваційну систему збору, зберігання та аналізу даних на базі платформи DHIS2. Ця система, розроблена Альянсом на базі DHIS2, вже впроваджується в Киргизстані та Таджикистані для покращення моніторингу та надання послуг людям, які живуть із ВІЛ, та представникам ключових спільнот.

“Альянс громадського здоров’я задає новий стандарт у сфері охорони здоров’я Східної Європи та Центральної Азії. Впроваджуючи DHIS2 та штучний інтелект, ми не лише полегшуємо роботу фахівців, а й створюємо можливості для прогнозування та попередження епідемій!” — наголосив Олександр Маруняк, старший менеджер ІТ-проєктів в Альянсі громадського здоров’я.

Зустріч у Самарканді була присвячена питанням міграції та охорони здоров’я, що є особливо актуальними в умовах глобальної мобільності населення. У своїй презентації пан Маруняк наголосив на викликах, пов’язаних із міграцією, та акцентував увагу на можливостях розширення функціоналу DHIS2 для відстеження послуг, наданих мігрантам, зокрема трудовим мігрантам та ЛЖВ, які знаходяться за кордоном. Планується інтеграція нових індикаторів для моніторингу таких послуг, як доставка антиретровірусної терапії (АРТ) для ЛЖВ, які перебувають за межами країни, та підтримка їх доступу до медичних послуг. Це дозволить забезпечити належну медичну допомогу незалежно від місця перебування пацієнта.

Олександр зазначив: “Нам необхідно створювати ІТ-рішення, які роблять наше життя як постачальників послуг простішим — заощадять нам гроші, час, енергію та зроблять нашу взаємодію з даними більш ефективною від етапу збору до представлення та розповсюдження, беручи до уваги конкретні потреби, контексти та реалії спільнот, для яких ми працюємо”.

DHIS2 є однією з найпоширеніших платформ для управління даними у сфері охорони здоров’я, що використовується у понад 70 країнах. Ця система значно полегшує моніторинг послуг у сфері профілактики ВІЛ, планування та оцінки заходів у галузі охорони здоров’я. Презентація вцілому була зосереджена на можливостях та викликах впровадження DHIS2 для моніторингу цих послуг, а також на використанні мобільних додатків для підвищення ефективності інтервенцій.

Ключові можливості та переваги DHIS2:

 

  • Покращений збір та аналіз даних: Система значно спрощує процес збору даних для виконавців грантів Глобального фонду, включаючи організації громадського здоров’я та державні установи. Це сприяє покращенню якості інформації та полегшує доступ до неї.
  • Контроль якості інформації: DHIS2 стандартизує підхід до збору даних, що дозволяє уникнути помилок та неточностей. Це важливо для точного моніторингу та оцінки ефективності заходів.
  • Мобільний додаток: Важливою особливістю системи є мобільний додаток для Android, який працює в офлайн-режимі. Це дозволяє користувачам отримувати доступ до даних навіть у віддалених районах і фіксувати надані послуги.
  • Інтеграція з іншими системами: DHIS2 підтримує інтеграцію з різними джерелами даних, включаючи вендингові машини для профілактики ВІЛ, та регіональні дашборди, що дозволяє автоматизувати збір та обробку інформації.

 

Шляхи вдосконалення системи: Одним із перспективних напрямків розвитку DHIS2 є інтеграція штучного інтелекту (AI) для прогнозування нових випадків ВІЛ, аналізу ризиків інфікування та оцінки прихильності до профілактичних заходів. Це дасть можливість більш ефективно планувати профілактичні заходи та адаптувати їх до потреб на національному та регіональному рівнях.

Загалом, адаптація DHIS2 до потреб країн Центральної Азії є важливим кроком у покращенні якості надання медичних послуг та боротьбі з епідеміями у регіоні. Олександр Маруняк представив високий потенціал цифрових інструментів для підвищення ефективності охорони здоров’я, особливо в умовах глобальних викликів, таких як мобільність населення та поширення епідемій.