19-20 вересня в Самарканді відбулася регіональна робоча нарада з питань готовності до пандемії, міграції та охорони здоров’я: «Інновації та адаптація грантів Глобального фонду до міграційних реалій у Східній Європі та Центральній Азії (СЄЦА)».

У нараді взяли участь керівники Санітарно-епідеміологічного благополуччя та громадського здоров’я Республіки Узбекистан, Республіканського та регіональних центрів по боротьбі зі СНІДом, представники Глобального фонду, IOM, UNDP, EJAF, GIZ, WHO Euro, UNAIDS, Альянсу громадського здоров’я, AFEW, REG, а також міжнародні експерти і представники організацій з країн регіону СЄЦА – Вірменії, Албанії, Афганістану, Грузії, Казахстану, Молдови, Киргизстану і Косова, Таджикистану, Чорногорії, Узбекистану та України.

Особливе місце в порядку денному наради посіли виступи українок – Наталії та Ірини з 9-річною донькою, які вимушено переїхали до Польщі через війну. Наталя поділилася своїм особистим досвідом життя з ВІЛ в умовах міграції. Розповіла, як, будучи спочатку клієнткою, а потім консультанткою та активісткою #HelpNOW HUB, вона допомагала іншим українцям, які зіткнулися з подібними проблемами. Ірина розповіла трагічну історію своєї сім’ї, яка втратила батька через мультирезистентний туберкульоз. Її дев’ятирічна донька продовжує боротьбу з цим важким захворюванням. Присутність дівчинки на заході глибоко зворушила всіх учасників. Історії Наталії та Ірини продемонстрували, з якими неймовірними труднощами стикаються українські біженці, вимушені шукати медичної допомоги в чужій країні. Незнання мови, незнання місцевих законів і бюрократичні бар’єри – лише деякі з проблем, з якими вони щодня стикаються.

Думітру Латічевскі, регіональний менеджер Глобального фонду в країнах СЄЦА, сказав, що представлений на нараді досвід роботи з мігрантами вплине на формування і розвиток нових грантових програм фонду. Він наголосив на важливості цієї роботи для досягнення глобальних цілей щодо ВІЛ/СНІДу та туберкульозу в регіоні. Мігранти – це не просто клієнти програм, а люди з різноманітними потребами, які часто стикаються з серйозними труднощами під час адаптації до нових умов життя. Мовний бар’єр, зокрема, є однією з основних перешкод для отримання необхідної медичної допомоги. Без знання мови людина, як правило, відкладає візит до лікаря.» 

Досвід регіонального проєкту #SoS 2.0 (2022-2024) представила Тетяна Дешко, директорка департаменту міжнародних програм Альянсу громадського здоров’я. Вона висвітлила аспекти підходів щодо формування безперервності послуг для мігрантів на транскордонному рівні. У 2022-2024 роках Україна пережила безпрецедентну міграційну кризу. Понад 8 мільйонів українців були змушені покинути свої домівки, що стало найбільшим переміщенням населення в Європі з часів Другої світової війни.

Як найкращий релевантний досвід регіону Тетяна Дешко поділилася засвоєними уроками платформи #HelpNOW HUB – https://helpnow.aph.org.ua у 2022-2023 рр., яка за цей період надала допомогу 37,5 тис. українців із 50 країн світу. Ця платформа дала змогу з’єднати мігрантів, які отримують лікування ВІЛ, ТБ, наркозалежності, із сервісами в місцях прибуття в Україні та за її межами. Вона наголосила на такому:

1. Важливість гуманної державної міграційної політики: Політика приймаючих країн відіграє вирішальну роль у ставленні до мігрантів. ЄС, Молдова стали по суті моделями підтримки пацієнтів з ВІЛ і ТБ, на прикладі пацієнтів з України.

2.  Цифрові рішення для допомоги мігрантам є вкрай важливими та діють без кордонів: Цифрові платформи, такі як #HelpNOW HUB і телемедицина Help24, зіграли ключову роль у наданні допомоги мігрантам. Наприклад, Telegram став одним із найпопулярніших месенджерів для спілкування з сервісом #HelpNow. Однак, у країнах із розвиненою інфраструктурою гарячих ліній (Польща, Німеччина), до 60% звернень надходило саме туди. Це говорить про те, що поєднання цифрових і традиційних каналів комунікації найбільш ефективне.

3. Значення людського фактора і розвиток ШІ-технологій консультування: Живе спілкування з консультантами залишається важливим для надання комплексної підтримки мігрантам. Водночас інноваційні технології, як-от цифровий консультант TWIIN, що використовує штучний інтелект www.twiin.aph.org.ua, як онлайн-помічник 24/7, може значно полегшити та посилити можливості в роботі соціальних працівників.

4. Розширення послуг телемедицини: Платформа Help24 – https://help24.org.ua була значно розширена в контексті надання послуг телемедицини на базі державних клінік – було розширено регіони роботи, додано доставку ліків та послуги психологічної допомоги. Для мігрантів це надважлива зв’язка з медпрацівником на зрозумілій мові та підходах.

5. Ментальне здоров’я: Психічний стан мігрантів у момент звернення до служби був дуже важким. Мігранти часто відчувають значний стрес, тому важливо приділяти увагу профілактиці вигорання.

6. Продуктивне партнерство НПО та держави: ЦГЗ МОЗ України з перших днів активно просував сервіс в Україні та за її межами і був основним реалізатором сервісів із перенаправлення та дистанційного медичного супроводу, а також оперативно розробив механізм відновлення та надання мережі дружніх клінік документів карти пацієнтів в онлайн форматі.

7. Використання довгодіючих препаратів (бувідал для ОЗТ і каботегравір для ДКП) в Україні стали важливими кроками в забезпеченні доступності сервісів для мігруючих представників ключових груп.

Зазначимо, що Альянс громадського здоров’я провів документування отриманих уроків з адаптації програм в Україні, з результатами можна ознайомитися на сайті.

Учасники зустрічі наголосили, що ці уроки релевантні не лише для роботи з мігрантами, а й для реформування системи охорони здоров’я в напрямку пацієнтоорієнтованості, результативності та економності.

Резюмуючи виступ Тетяни Дешко, модераторка сесії та Програмний фахівець Глобального фонду Віра Землянська наголосила, що створений завдяки лідерству Альянсу громадського здоров’я та унікальній підтримці партнерства понад 100 організацій з усього світу сервіс #HelpNOW – це фактично пацієнт-орієнтоване єдине вікно для українців, незалежно від того, у якій точці земної кулі вони перебували. Досвід #HelpNOW може бути перейнятий іншими країнами або використовуватися на інших регіональних платформах.

«Ми вітаємо рекомендацію зустрічі Глобального фонду в Самарканді включати послуги, чутливі до потреб мігрантів до поточних заявок на країнове фінансування ГФ, а також, за необхідності, перепрограмувати поточні гранти. Також ми відзначаємо значущі заклики учасників зустрічі проводити дослідження для формування доказової бази та визначення, де необхідно, мігрантів як ключову групу населення. – сказав Даниїл Кашницький, координатор з академічних зв’язків Регіональної експертної групи зі здоров’я мігрантів. – Регіональна експертна група зі здоров’я мігрантів також вітає готовність органів охорони здоров’я країн СЄЦА впроваджувати практику віддаленої постановки та лікування для громадян, які проживають за кордоном. Ми сподіваємося, що подібні донорські зустрічі високого рівня зі здоров’я мігрантів відбуватимуться регулярно.»

Більше інформації про регіональний проєкт SoS 2.0 на офіційних сайтах:

– Alliance for Public Health – https://aph.org.ua/

– SoS Project 2.0 – www.sos.aph.org.ua